@

Vores kunder siger

“Lokal eller eksternt hostet serverløsning?”

Michal Paulsen, tidligere Økonomichef Dykon

Hos Dykon har vi et relativt praktisk forhold til vores IT-systemer: De skal virke, når vi har brug for dem. Hvis de ikke virker, skal nogen få dem til at virke hurtigst muligt og helst uden bøvl for os. Hele vores virksomhed står og falder med en velfungerende IT-løsning, fra produktion til administration. Det betyder i praksis, at vi har en temmelig omfattende IT-infrastruktur og store krav til kapaciteten af vores IT-systemer.

Historisk set har ansvaret for IT altid ligget hos økonomiafdelingen. Derfor var det naturligt, at jeg som økonomichef stod i spidsen for opgaven med en gennemgribende fornyelse af vores hosting set up. Det blev hurtigt klart for mig, at Søren Højberg fra DataFacility virkelig forstod, hvad vi ønskede. Han så tydeligt, hvilke udfordringer vi internt havde omkring selve indførelsen. Jeg følte mig helt tryg ved at lade ham tage sig af den praktiske side af opgaven.

Ekstern hosting har sin plads – til en vis grænse

Vores eksisterende serverløsning var dengang hostet hos os selv. For tre år siden kunne man stort set ikke tage telefonen, uden at der var en sælger af eksternt hostede løsninger i den anden ende. Derfor overvejede vi selvfølgelig begge alternativer. Vi bad Søren om et bud på fremtidssikret infrastruktur, som gav økonomisk mening på den lange bane.

Her er det vigtigt, at du virkelig kan stole på din IT-konsulent, og den rådgivning/sparring du får. At rådgive os i denne proces om en lokalt hostet løsning kræver erfaring. Den erfaring har Søren, og derfor var han i stand til at tænke ud af boksen og designe en lokalt hostet løsning til os. En løsning, der både var fremtidssikret og økonomisk fordelagtig i både etablering og drift. Vi har nu kørt i tre år uden nævneværdige opgraderinger og ekstraudgifter, så det er ren win-win.

Søren kom også med et oplæg til en eksternt hostet løsning, men det var meget tydeligt, at det ikke var den rigtige vej for os at gå. Vi har det bedst med at have vores IT-infrastruktur og vores data her i huset. For det første er vi ikke bundet af en enkelt IT-konsulent og det hosting-firma, han nu arbejder sammen med. For det andet ved vi helt sikkert, hvor vores data befinder sig, og hvem der kan tilgå dem rent fysisk. Der er noget betryggende ved at kunne gå forbi vores lokale datacenter og se alting lyse grønt. Skulle det ske, at noget lyser rødt, ringer vi til Søren. Søren lader os aldrig vente, og han kommer af og til ind forbi, når han alligevel er i nærheden og ”nusser” lidt om systemerne.

Er en lokalt hostet løsning ikke frygtelig dyr?

Økonomien er naturligvis en stor faktor i overvejelserne omkring lokal eller ekstern hosting. Vi er måske lidt atypiske i forhold til de virksomheder, der ikke selv har hostet deres løsning tidligere. Vi havde allerede to brugbare lokaler, der kan anvendes som vores eget datacenter (6-7 kvadratmeter) og til backup- og recovery faciliteter (4 kvadratmeter). Lokalerne er uden vinduer af hensyn til tyveri og sabotage, har køling og adgangskontrol. Samtidig er de placeret langt nok fra hinanden til, at det er forsvarligt, at vi selv hoster både drift og recovery.

Ofte er det her, ekstern hosting har sine fordele: Hvis du skal til at indrette et lokale, så det er ordentligt tyverisikret og har tilstrækkelig køling, og sideløbende etablere en off-site backup- og recoveryløsning hos en online udbyder, kan en lokalt hostet løsning blive ret omkostningstung. I vores tilfælde virkede det bare ikke logisk, at vi dybest set skulle betale lokaleleje i et eksternt hostingcenter, når vi nu selv havde fine rammer til driften. Vi beholder også højere hastighed ved at have det installeret i huset.

Du skal kunne stole på din IT-konsulent

Søren har udnyttet disse rammer til at lave en løsning, der på alle måder er designet som et stort datacenter – bare i en fysisk størrelse, der passer til vores behov. Samtidig kan løsningen udvides løbende hvis det bliver nødvendigt. Uanset hvordan man vender og drejer det, kunne vi ikke se, at det gav mening at flytte til en eksternt hostet løsning. Det giver en vis fleksibilitet, ja – men det er samtidig også forbundet med nogle meget store omkostninger at flytte en hel infrastruktur så stor som vores til en ekstern lokation.

Stort set alting foregår via fjernstyring i dag, og vi har ikke engang en skærm i vores interne datacenter. I praksis kommer Søren vel omkring os en gang i kvartalet og tjekker op på tingene rent fysisk. Derudover er driften af vores lokalt hostede løsning nøjagtig den samme, som havde vi haft en eksternt hostet løsning. Det giver en ro i maven, og tre år efter implementeringen er vi stadig sikre på, at det var den rigtige løsning for os, og den situation, vi var i.

Hvis jeg skulle give et godt råd om IT

IT er en stor omkostning for enhver virksomhed, og nedbrud kan have store konsekvenser. IT handler om tryghed og at have en god relation til din samarbejdspartner.

Alt dette har Søren forstået til fulde i sin tilgang til os, og han har også bevist, at han kan rykke i en fart, hvis noget er gået galt. Vi har lige fra begyndelsen været helt trygge ved at lade Søren stå for både design, implementering og den løbende drift af systemerne. Vi ved, at han har erfaringen og den nødvendige viden. Vi er også helt sikre på, at han altid er klar til smide, hvad han har i hænderne og hjælpe os, hvis vi virkelig har brug for det.

Kontakt os

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.