Hostingaftale
1. DEFINITIONER
1.1. ”Aftalen” er defineret som nærværende dokument, med afsnittet SLA.
1.2. ”Parterne” benyttes som fællesbetegnelse for Kunden og Leverandøren. Parterne betegnes hver for sig ”Part”.
1.3. ”Dag” er defineret som alle kalenderdage.
1.4. ”Arbejdsdag” er defineret som mandag til fredag bortset fra helligdage, juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag.
1.5. ”SLA” definerer Leverandørens serviceaftaler
1.6. ”Løsning” definerer den hosting-løsning, der skal leveres i henhold til “Hosting”.
1.7. ”Analyse Dato” definerer den dato hvor der startes på analyse af kundens nuværende løsning, såfremt der skal udarbejdes analyse.
1.8. ”Opstarts Dato” definerer den dato, hvor Leverandøren sætter Kundens Løsning i drift.
1.9. ”Leverings Dato” definerer den dato hvor Leverandøren leverer driftsklar løsning.
1.10. ”Test Dato(er)” definere den/de dato(er) der skal laves test.
1.11.”Faktureres Fra Dato” definere den dato hvorfra leverandøren fakturerer kunden for løsningen
2. AFTALEN
2.1. Leverandøren udbyder en række cloud-baserede IT-tjenester, som Kunden via on-line-adgang kan benytte mod betaling. Denne aftale (herefter kaldet “Aftalen”) vedrører hosting af servere (herefter kaldet
“Produktet”), der leveres som en tjenesteydelse til Kunden. Produktet kan løbende ændres efter Kundens behov.
2.2. Kundens adgang til Produktet sker som Software-as-a-Service, Platform-as-a-Service og/eller Infrastructure-as-a-Service afhængig af produktet. Enhver adgang, tilgang eller benyttelse af Produktet sker i henhold til Aftalen.
2.3. Aftalen, inklusiv bilag, udgør den fulde aftale mellem Parterne, og Aftalen erstatter tidligere aftaler om Produktet mellem Parterne.
2.4. Såfremt en eller flere af bestemmelserne i denne Aftale er eller bliver ugyldige, skal resten af Aftalen forblive i effektiv.
2.5. Endelig og bindende licensaftale mellem Leverandøren og Kunden anses for indgået ved begge parters underskrift på Aftalen, eller første gang kunden logger på systemet.
3. LEVERANDØRENS YDELSER
3.1. Produktet
3.1.1. Leverandøren stiller hostede servere mv. til rådighed for Kunden i overensstemmelse med ovenstående specifikation “Hosting”
3.1.2. Kunden er forpligtet til aktivt at medvirke til Leverandørens opfyldelse af Aftalen, herunder ved at stille oplysninger og medarbejdere til rådighed, hvis Løsningen påkræver dette.
3.1.3. Leverandøren tilstræber kontinuerlig adgang til Produktet. Leverandøren forbeholder sig dog ret til driftsstop i kortere eller længere perioder i tilfælde af reparationer, vedligeholdelse, opdatering eller tilpasning Produktet.
Planlagte driftsstop vil så vidt muligt blive foretaget om natten og i weekends.
3.1.4. Leverandøren er berettiget til at lade sine forpligtelser i henhold til Aftalen udføre af underleverandører.
4. VARIGHED OG OPSIGELSE
4.1. Aftalen er uopsigelig for begge Parter i de måneder der er specificeret som løbetid for aftalen, fra Aftalens ikrafttræden. Såfremt aftalen ikke opsiges inden udløb af perioden forlænges den automatisk med 12 mdr.
4.2. Aftalen kan efter udløbet af perioden i pkt. 4.1 opsiges med et skriftligt varsel på 3 måneder til udløb af perioden.
4.3. Ved tilkøb af produkter og ydelser fra Leverandøren, som har sammenhæng med ydelserne i henhold til Aftalen, kan Kunden vælge at opsige aftale om sådanne tilkøb separat med sådant varsel, som fremgår af aftale om tilkøb, eller med sådant varsel, som gør sig gældende for Aftalen, således at ydelser iht. Aftalen og aftaler om tilkøb kan opsiges til samme udløbsdato.
4.4. Såfremt Kunden opsiger Aftalen og Kunden har lejet tredjeparts licenser eller andet som del af Løsningen og abonnementsperiode for det lejede ikke er udløbet ved Parternes afsluttede kontraktforhold, er Leverandøren berettiget til at fakturere Kunden for et vederlag svarende til det resterende beløb på tredjeparts licensernes abonnementsperiode.
4.5. Ved ethvert ophør af Aftalen er Kunden forpligtet til at ophøre med at anvende Produktet og efter Leverandørens instruktion enten at returnere eller destruere materiale, som tilhører Leverandøren eller Leverandørens leverandører.
Såfremt Leverandøren fremsætter påkrav herom, er Kunden forpligtet til skriftligt at bekræfte, at sletning eller returnering af alt materiale har fundet sted. På Kundens begæring vil Leverandøren mod betaling assistere med overførslen til Kunden af information eller data.
4.6. Kunden er selv ansvarlig for, at alt Kundens materiale eller data, der er anvendt i forbindelse med Produktet, er gemt eller kopieret inden nedlukning af Produktet. Kunden vil således ikke have adgang til Produktet efter nedlukning, og Leverandøren er berettiget til at slette Kundens materiale og data efter nedlukning.
5. ISAE 3402 REVISIONSSTANDARD
5.1. Leverandøren er på Kundens forlangende forpligtet til at dokumentere, at Leverandøren opfylder kravene i ISAE 3402 ved at fremlægge en revisorerklæring herom. Revisorerklæringen kan maksimalt indhentes én gang årligt uden ekstra vederlag.
6. SUPPORT
6.1. Leverandøren yder support på Produktet jvf. prisaftale.
6.2. Leverandøren kan kontaktes for på tlf. nr. +45 76 920 920 eller e-mail: helpdesk@Leverandøren.dk i Leverandørens åbningstid.
6.3. Kunden har i henhold til denne Aftale ikke krav på support vedrørende defekter, der er foranlediget af andet end Produkterne, f.eks. hardware, telekommunikationsudstyr, forbindelse etc. Spørgsmål, der ikke vedrører Produktet, kan faktureres særskilt, hvis Kunden orienteres om dette inden Leverandørens vejledning.
6.4. Kunden har ikke ret til at rette spørgsmål vedrørende Produkterne direkte til Leverandørens leverandører, med mindre det specifikt er aftalt.
7. PRISER OG BETALING
7.1. Prisen for løsningen fremgår af ovenstående specifikation.
7.2. Løsningen faktureres månedsvis forud hver den 1. i måneden, til en af kunden anvist mailadresse.
7.3. Alle Leverandørens fakturaer forfalder til betaling med betalingsfrist 8 dage efter Kundens modtagelse. Ved forsinket betaling er Leverandøren berettiget til rente i overensstemmelse med Renteloven.
7.4. Såfremt kunden ikke indbetaler rettidigt og ikke berigtiger forholdet senest 3 dage efter skriftlig/email påmindelse har leverandøren ret til at nedlukke for løsningen uden yderligere varsel. I sådanne tilfælde har leverandøren ret til at beregne et gebyr for lukning og genåbning, samt evt. stille krav om sikkerhedsstillelse/depositum for fortsat drift.
7.5. Afregning af timebaseret arbejde, audits eller tilsvarende ikke kontinuerlige ydelser, faktureres i forbindelse med, at opgaverne bliver udført.
7.6. Alle prisangivelser er eksklusive moms og andre afgifter, medmindre andet særskilt angives.
7.7. Ved ændring af danske afgifter, skal priserne reguleres med den økonomiske nettokonsekvens heraf, således at Leverandøren stilles uændret.
8. ANVENDELSE AF PRODUKTET
8.1. Kunden må kun anvende Produktet til brug for den virksomhed eller person, der er angivet i Aftalen.
8.2. Kunden må ikke foretage nogen form for ændringer, tilretninger eller tilpasninger af eller i Produktet eller i opsætning eller konfiguration af Produktet eller de systemer, der anvendes til drift og udbud af Produktet, uanset om der er teknisk mulighed for det (sådanne handlinger tilsammen i det
følgende benævnt “Modifikationer”).
8.3. Kunden er i henhold til denne Aftale selv ansvarlig for selve anvendelsen af Produktet. Leverandøren er således ikke ansvarlig for kundens data.
8.4. Kunden er ansvarlig for, at Produktet ikke anvendes til ulovlige formål eller til lagring eller spredning af ulovligt materiale. Såfremt Produktet anvendes i strid med dansk eller relevant udenlandsk lovgivning, er dette at anse for væsentlig misligholdelse, og Kunden skal i enhver henseende skadesløsholde Leverandøren for eventuelle krav eller tab, der måtte opstå i forbindelse hermed.
9. ANSVAR
9.1. Leverandørens ansvar
9.1.1.Produktet er et standardprodukt, som leveres med de funktioner som fremgår af Aftalen samt den tilhørende dokumentation. Leverandørens eventuelle bistand med valg af serviceydelse er baseret på Kundens oplysninger
om Kundens virksomhed.
9.1.2.Leverandøren har foretaget tests af Produktet inden levering. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at Produktet – som andre softwarebaserede produkter – indeholder fejl og uhensigtsmæssigheder. Sådanne fejl og uhensigtsmæssigheder vil blive søgt rettet, men giver ikke kunden ret til at ophæve aftalen eller andre misligholdelsesbeføjelser medmindre fejlene er væsentlige og ikke rettes indenfor rimelig tid.
9.1.3.Produktet indeholder rimelige sikkerhedsprocedurer til sikring mod tredjemands uberettigede indtrængen.
Leverandøren kan dog ikke gøres ansvarlig for andres forsøg på brud af sikkerheden.
9.1.4.Leverandøren er ansvarlig for produktet ved korrekt anvendelse. Leverandøren har dog ikke ansvar for tab som følge af indirekte skade og følgeskade (herunder driftstab, tab af forventet avance, tab af data eller deres retablering, tab forårsaget af edb-virus, tab af goodwill eller anden lignende følgeskade) i forbindelse med anvendelsen af Produktet eller tab som følge af fejl ved eller manglende funktioner i Produktet.
9.1.5.Leverandørens samlede ansvar over for Kunden for tab eller skade er beløbsmæssigt begrænset til det beløb svarende til, hvad Kunden har betalt for Produktet til Leverandøren inden for den sidste måned før kravets opståen.
9.1.6.Kunden er opfordret til at søge forsikringsdækning imod sådanne tab.
9.2. Kundens ansvar
9.2.1.Hvis Kunden foretager Modifikationer, er Kunden erstatningsansvarlig for enhver skade, (herunder indirekte skader, følgeskader, driftstab, tab af forventet avance, tab af data eller deres retablering, tab af goodwill eller anden lignende følgeskade) der måtte opstå hos Leverandøren, Leverandørens andre kunder eller Leverandørens leverandører. Kunden er endvidere ansvarlig for enhver omkostning i forbindelse med reetablering inklusive internt tidsforbrug for Leverandøren eller Leverandørens leverandør.
9.2.2.Kunden skal holde Leverandøren skadesløs for ethvert krav, søgsmål m.v. fra tredjeparter, som relaterer sig til Kundens anvendelse af Produktet. Kunden skal godtgøre Leverandøren alle udgifter, herunder honorarer til advokater, som Leverandøren har haft i forbindelse med sådanne krav, søgsmål m.v.
9.2.3.Leverandøren skal give besked til Kunden inden rimelig tid om eventuelle krav eller søgsmål som beskrevet under punkt 9.2.1. Leverandøren skal hvis ønsket overlade håndteringen af sådanne krav, søgsmål m.v. til Kunden. Kunden er ikke forpligtet til at godtgøre Leverandøren udgifter, som Leverandøren har haft eller har påtaget sig i forbindelse med et forlig, uden at et sådant forlig er indgået med Kundens samtykke.
10. FORCE MAJURE
10.1. Leverandøren er ikke ansvarlig for skade eller tab, der skyldes force majeure herunder men ikke begrænset til nye lovforskrifter, myndighedsforanstaltninger eller lignende, aktuel eller truende krig, oprør, borgerlige uroligheder, terror, sabotage og/eller naturkatastrofer, strejke, lockout, boykot og/eller blokade, brand, oversvømmelse, edb-virus, uarbejdsdygtighed hos nøglepersoner eller it-nedbrud medmindre Leverandøren har udvist grov uagtsomhed.
10.2. Hvis Leverandøren mener at være omfattet af force majeure, skal Leverandøren straks give Kunden meddelelse herom.
10.3. I tilfælde af force majeure er Parternes forpligtelser i henhold til Aftalen suspenderet indtil Leverandøren igen har mulighed for at opfylde forpligtelserne.
11. BEHANDLING AF PERSONDATA / SIKKERHED
11.1. I det omfang Kunden overlader personoplysninger til Leverandøren sker behandlingen af sådanne
personoplysninger i henhold til databehandleraftale indgået mellem Leverandøren og Kunden. Det er Kundens ansvar, at der – i det omfang det er nødvendigt – er indgået fornøden databehandleraftale mellem Kunden og Leverandøren, og at denne indeholder korrekte oplysninger om den behandling der foretages.
12. IMMATERIELLE RETTIGHEDER
12.1. Leverandøren og/eller Leverandørens leverandører har ejendomsret, ophavsret og enhver anden materiel eller immateriel rettighed til Produktet. Kunden skal respektere Leverandørens og Leverandørens leverandørers rettigheder, og Kunden er ansvarlig uden beløbsmæssig begrænsning for tilsidesættelse af disse rettigheder, herunder ved uberettiget videregivelse eller tilgængeliggørelse af Produktet.
12.2. Kunden får en brugsret til Produkterne i henhold til de nærmere bestemmelser i denne
Aftale. Kunden erhverver ikke ved denne Aftale nogen ejendomsret til Leverandørens eller Leverandørens leverandørers immaterielle rettigheder.
12.3. Kunden skal straks underrette Leverandøren om eventuelle indsigelser fra tredjemand vedrørende krænkelse af immaterielle rettigheder til Produkterne eller andre produkter eller ydelser leveret af Leverandøren.
12.4. I forbindelse med sager om overtrædelse eller påstået overtrædelse af immaterielle rettigheder til eller vedrørende Produkterne overtager Leverandøren sagen og afgør alene, hvilke foranstaltninger, om nogle, (herunder retssag, voldgift eller forlig) der skal tages. Leverandøren er ikke forpligtet til at føre nogen sag om krænkelse eller andet i relation til Produkternes immaterielle rettigheder, hvis Leverandøren skønner det unødvendigt eller uhensigtsmæssigt.
12.5. Hvis Produkterne krænker eller måske krænker tredjeparters immaterielle rettigheder, er Leverandøren efter eget skøn berettiget til at erstatte eller ændre Produkterne (helt eller delvist) med en anden software eller tjenesteydelse, der i det væsentlige har samme funktioner som den udskiftede del af Produkterne, ligesom Leverandøren egenhændigt kan vælge at opsige Aftalen uden varsel. I disse situationer har Kunden ingen yderligere krav mod Leverandøren
13. LICENSGIVERSKRAV
13.1. Produkterne er udarbejdet og stillet til rådighed af Leverandøren på baggrund af en række licenser og produkter fra andre leverandører (herefter kaldet “Licenskrav”). Kunden skal overholde alle Licenskrav, herunder rapporteringskrav og krav om accept af aftaler og vilkår, der gælder for Kunden. Leverandøren oplyser Kunden om sådanne krav.
13.2. Kunden er forpligtet til at overholde Microsofts slutkundevilkår, der er en del af denne aftale. Kunden skal hjælpe Leverandøren i enhver henseende, som er nødvendig for at overholde Licenskrav, herunder eksempelvis i forbindelse med rapportering eller audit.
14. STAMDATA OG TILLADELSER
14.1. Kunden er forpligtet til selv at holde sine stamdata opdateret over for Leverandøren, således at adresseoplysninger, kontaktoplysninger og faktureringsoplysninger til enhver tid er gyldige.
15. OVERDRAGELSE AF AFTALEN
15.1. Leverandøren har ret til at overdrage og/eller overføre rettigheder eller pligter i henhold til Aftalen til tredjemand uden Kundens forudgående samtykke. Ved en sådan overdragelse skal Kunden dog orienteres om overdragelsen.
15.2. Kunden er ikke berettiget til at overdrage og/eller overføre rettigheder eller pligter i henhold til Aftalen til tredjemand uden Leverandørens forudgående skriftlige samtykke. Overdragelse i strid hermed anses for væsentlig misligholdelse af Aftalen i henhold til pkt. 11.3. Hvis Kunden reelt skifter ejer, direkte eller indirekte, herunder ved overdragelse af en bestemmende del, anses dette som overdragelse af Aftalen fra Kundens side.
16. ÆNDRINGSHÅNDTERING
16.1. Parterne kan til enhver tid ved enighed indføre kontraktændringer til Aftalen. Ændringerne skal indgås skriftligt og underskrives af Parterne før de er gældende.
16.2. Justering af ydelser/pris kan dog ske ved accept via e-mail.
17. MISLIGHOLDELSE
17.1. Parterne har ret til at ophæve Aftalen uden varsel, hvis den anden Part gør sig skyldig i væsentlig misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til Aftalen.
17.2. Misligholdelse bortset fra betalingsmisligholdelse skal skriftligt gøres gældende over for den misligholdende Part senest 14 dage efter, at den anden Part blev bekendt med misligholdelsen. Fra misligholdelsen er gjort gældende, har den misligholdende Part en frist på 21 dage til at berigtige misligholdelsen.
17.3. Væsentlig kan eksempelvis være, at Kunden foretager Modifikationer uden forudgående tilladelse eller at Kunden standser sine betalinger, kommer under konkurs eller anden insolvent bobehandling eller indleder forhandlinger om tvangsakkord.
17.4. Leverandøren er altid berettiget til uden varsel at afbryde forbindelsen til et eller flere af Produkterne og ophæve Aftalen (helt eller delvist), hvis Kunden anvender Produkterne til eller som led i.
17.4.1. Spredning eller medvirken til spredning af virus, spyware, anden skadelig programkode eller e-mails, som er uønskede for modtageren (spam, phishing, kædebreve eller lignende).
17.4.2. Handlinger, som forstyrrer eller skader computere eller systemer på internettet, eller handlinger, hvorved der søges uautoriseret adgang til computere eller systemer tilsluttet internettet (hacking).
17.4.3.Handlinger eller undladelser, som forstyrrer eller skader Leverandørens (eller Leverandørens leverandørers)
systemer eller som medfører et unormalt stort eller ukontrollabelt ressourceforbrug (eksempelvis ved belastning af processor, RAM, disk I/O eller netværk).
17.4.4. Krænkelse af tredjemands rettigheder (herunder ophavsrettigheder) ved upload, download, distribution eller lignende.
17.4.5. Aktiviteter eller udbredelse af materiale i strid med straffeloven (eksempelvis udbredelse af injurier, visning af børneporno, hæleri eller hasardspil).
17.4.6. Øvrige handlinger i strid med dansk eller relevant udenlandsk lovgivning.
17.5. Hvis Leverandørens ophæver Aftalen og/eller afbryder af adgangen til Produkterne i medfør af dette pkt. 7. 4 eller 8.4, har Kunden ikke krav på afslag i vederlag, der er periodebestemt, eller tilbagebetaling af forudbetalt vederlag.
18. LOVVALG OG VÆRNETING
18.1. Aftalen er underlagt dansk ret.
18.2. Enhver tvist mellem Parterne vedrørende Aftalens indgåelse, gennemførelse, gyldighed eller ophør, såvel som enhver aftale, der er associeret til Aftalen eller er et resultat deraf, skal indbringes for de almindelige danske domstole med Retten i Kolding som første instans.
18.3. Uanset ovenstående kan Leverandøren dog altid vælge at sagsøge Kunden ved Kundens hjemting.
19. ALMINDELIGE FORRETNINGSBETINGELSER
19.1. Medmindre andet er aftalt i denne aftale, gælder Leverandørens til enhver tid gældende Salgs- og
Leveringsbetingelser for enhver levering og ydelse tilknyttet nærværende Aftale. Leverandørens Salgs- og
Leveringsbetingelser kan læses på datafacility.dk/forretningsbetingelser, og Kunden bekræfter dette ved sin accept af Aftalen at have læst og accepteret disse forretningsbetingelser. Leverandøren har ret til at ændre disse Salgs- og Leveringsbetingelser som altid er tilgængelig på datafacility.dk/forretningsbetingelser, og disse er altid gældende.?
20. KONTRAKTEKSEMPLARER
20.1. Begge parter underskriver af dette dokument elektronisk, og får herefter tilsendt mail med aftalen.